reklama

Banskobystrickí kandidáti odpovedajú na otázky

Dobrý deň,som Banskobystričan. ktorý si vyberá svojho kandidáta na primátora nášho mesta. Chcel by som Vás požiadať o odpoveď na moje tri otázky, ktoré sa Vás alebo samosprávy týkajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Email s takýmto znením som 25. októbra zaslal všetkým kandidátom na primátora v Banskej Bystrici. Vlastne skoro všetkým, emailovú adresu Ivana Apfela som na internete nenašiel. Päť serióznych kandidátov mi na otázky ochotne odpovedalo. Prvé dve otázky som položil všetkým rovnaké, tretiu, najnepríjemnejšiu, som vybral pre každého zvášť. Odpovede zverejňujem v rovnakom poradí, ako mi postupne od kandidátov prišli.

1. otázka - V súvislosti s transparentným hospodárením sa dnes často spomínajú elektronické aukcie. Ste za to, aby sa aukcie zaviedli povinne do hospodárenia samosprávy mesta? Akú kontrolu verejnosti navrhujete v prípadoch, keď elektronickú aukciu nie je možné uskutočniť?

2. otázka - V okolí Banskej Bystrici neexistujú takmer žiadne cyklotrasy. Máte nejaký nápad, ako pomôcť vybudovať cyklotrasy v našom okolí, aj v ťažkých časoch nedostatku financií?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin Baník

1.Som za elektronické aukcie, aj keď si myslím, že nie všetko sa dá takto zrealizovať. Som za to, aby boli všetky obchodné transakcie zverejnené. Ponúka sa aj možnosť, aby vo výberových konaniach, ak budú nevyhnutné boli aj občania, reprezentanti predmetu konania. Necítim sa byť odborník, preto sa nebudem púšťať do teoretických rozborov. Jedno ale viem, že nám nezostáva nič iné, len šetriť a obracať v ruke každý cent. To nerozprávam do vetra, to je fakt.

2. Píšete, že nič o mne neviete, odporúčam viac sa zaujímajte, buďte dôslednejší. Bol som vždy pri tom, keď sa čokoľvek dialo v téme cyklo a on-line trasy. Korčuľujem a aj moja rodina, ale bohužiaľ nemáme kde. Sám nič nezmením, ale sa usilujem ukázať a pomôcť, že sa to dá. Spolupracujem s Ekopolisom, pýtajte sa aj ich. Necítim sa byť spoluzodpovedným za to, že nemáme kde bezpečne bicyklovať a korčuľovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Na internete sa nedajú nájsť žiadne správy o Vašich aktivitách. Čo ste urobili pre mesto napríklad v oblasti transparentnosti jeho hospodárenia?

Prečo napríklad k tejto téme, čo Vás k tomu priviedlo? Napr. som navrhol 24.3.2009 zmenu v Zásadách hospodárenia..., kde som žiadal a poslanci to schválili, aby sa o každej zmene majetku mesta hlasovalo samostatne. Poviete si, že malichernosť, ale "mokré horí aj so suchým" a to sa často stávalo.

Milan Kepeňa

1. Elektronické aukcie sú veľmi zaujímavá a určite nevyhnutná formakontroly hospodárenia. Je to nová, ale perspektívna forma. Nevidím žiadny problém ju zaviesť do systému hospodárenia mesta. Je to v rukách novozvolených poslancov mestského zastupiteľstva, ktorí túto systémovú zmenu môžu odhlasovať a prijať všeobecné záväzné nariadenie na jej realizáciu. Ak sa to nepodarí, odporúčam občanom mesta iniciovať referendum a odvolať primátora a poslancov zo svojich postov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. V súčasnosti sú určité cyklotrasy v okolí BB, je potrebné len ich zlegalizovať. Napríklad Donovaly-Šachtičky, Suchý vrch. Je to len otázka spoločnej vôle mesta a starostov dotknutých obcí, aby sa tieto prirodzené cyklotrasy stali legálnymi. Ešte ako prednosta KÚ som navrhoval, aby sme zabezpečili dodávku tepla do BB zo Zvolenskej teplárne, ktorá vyrába teplo a el. energiu z biomasy a uhlia. Cieľom bolo vybudovať teplovod do BB - za peniaze EÚa na tejto trase vybudovať cyklotrasu, ktorá by slúžila tak v lete, akoaj v zime /nezamŕzala by/ v dĺžke cca 15 km. Nebola tu však vôľa spojiť sa so Zvolenom a takto zabezpečiť jednou ranou cyklotrasu za nižšiu cenu tepla aspoň na 10-15 percent.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Ako zástupca mesta ste pôsobili už v niekoľkých inštitúciách. Čo ste v týchto funkciách urobili pre transparentnosť hospodárenia mesta?

Áno pôsobil som v meste 3 volebné obdobia ako poslanec MZ, temer 8 rokov ako člen mestskej rady a 5 rokov som bol podpredsedom výboru ľudovej kontroly. Môžem zodpovedne povedať, že si nepamätám z tohto obdobia také obrovské prešľapy v hospodárení mesta a šafárenie s jeho majetkom,ako sa to deje v súčasnosti. V tom čase sme ani nepotrebovali používať slovo transparentnosť. Veľký podiel na zlom hospodárení majú predovšetkým primátori, ktorí buď na to nemali vedomosti,alebo na to jednoducho nestačili, resp.nechceli aby bolo hospodárenie mesta transparentné. A prispievajú k tomu aj zvolení poslanci, ktorí namiesto svojho „rozumu" počúvali rozhodnutia straníckych centrál a poslaneckých klubov.Jednoznačne tu chýba právna a účinná kontrola zo strany občanov mesta a povinnosť poslancov reagovať na ich názory,pripomienky a obhajovať ich. Preto ich tam občania mesta volili

Zdenko Haring

1. Presadzovanie elektronických aukcií je súčasťou môjho programu, urobím všetko preto, aby sa povinnou súčasťou mestského hospodárenia stali. V prípadoch, ak ich nie je možné uskutočniť, budem presadzovať zverejnenie celého procesu v niektorom z komunikačných kanálov, ktoré má magistrát k dispozícii.

2. Som cyklista, problém s cyklotrasami sa teda priamo týka aj mňa. Podľa môjho názoru je ich budovanie otázka peňazí z grantových programov, čím sa zase dostávam k tomu, že mesto musí mať tím ľudí schopných vypracovať projekty, ktoré budú úspešné. Navyše, nemyslím si, že budovanie cyklotrás stojí nejako veľa - pár eur, niekoľko šikovných ľudí a adresná zodpovednosť za vykonanú úpravu chodníka, či cestičky.....

3. Jedným z Vašich cieľov je zvýšenie transparetnosti hospodárenia. Čo ste doteraz urobili pre transparentnosť ako mestský poslanec?

Hlasoval som za návrhy podporujúce transparentnosť, pýtal som sa - verejne - vedenia mesta na riešenie káuz, problémových bodov, nikdy som nemal problém hovoriť o tom s médiami a zverejňovať svoje, často dosť kontroverzné, názory.

Ľubomír Vážny

(na emailové otázky mi neodpovedal, ale stretol som sa s ním na diksusnom fóre kandidátov na primátora 9.11. v BB. Povedal, že email mu zrejme neprišiel ale bol ochotný odpovedať na otázky aj priamo po skončení diskusného fóra. Z rozhovoru nakoniec vyplynulo, že moje otázky mu emailom predsa len prišli, ale už sme ostali pri priamom rozhovore. Odpovede na otázky sú preto len parafrázou, ale snažil som sa ich zapamätať čo napresnejšie)

1. Elektronické aukcie nezabezpečia transparentnosť hospodárenia. Nastavenie podmienok tendrov môže ovplyvniť preferovanú víťaznú ponuku. V niektorých situáciách nie je možné zohľadniť len kritérium ceny a preto musia existovať aj iné formy verejného obstarávania. Umožňuje ich využívať aj legislatíva Európskej Únie. Transparentnosť je zabezpečená aj tým, že mesto je povinné zverejniť zmluvu s víťazom. (Položil som doplňujúcu otázku, že štátne inštitúcie sa pri zverejňovaní zmlúv vyhovárajú na obchodné tajomstvo, pozn. red.) Ľ. Vážny: Nik sa nemôže vyhovárať na obchodné tajomstvo.

2. Chcel by som vybudovať cyklistický okruh okolo Banskej Bystrice. Mám pripravené riešenie na budovanie cyklotrás v okolí Banskej Bystrice.

3. V čase, keď ste boli ministrom, zorganizoval dopravný rezort tender na výber mýta s utajovanou rozhodovacou komisiou a kritériom najnižšej ceny, ktorý sa napokon neuplatnil. Ako vážne myslíte Váš sľub o transparetnosti hospodárenia v meste?

Členovia výberovej komisie mýtneho tendra boli verejnosti neznámi, aby na nich nemohli byť vyvíjané žiadne lobistické tlaky. Akonáhle bol tender ukončený, mená členov komisie sme samozrejme zverejnili. Účastníci tendra s nižšou cenovou ponukou nesplnili všetky kritériá obstarávania. Ak by sme ich z tendra nevylúčili, mohol byť tender právne napadnuteľný. Ústav pre verejné obstarávanie na čele s predstaviteľom SMK nekonštatoval žiadne porušenie zákona, napriek mnohým sťažnostiam.

Peter Gogola

1. Elektronické verejné obstarávanie sa MUSÍ STAŤ štandardným nástrojom pre výber dodávateľov tovarov, služieb a investícii a taktiež pre predaj majetku mesta.

2. Cyklotrasy bude možné v prvej etape budovať bez veľkých nárokov na financie po lesných cestách na pozemkoch v správe Mestských lesov. A keď budú peniažky, začneme s výstavbou aj inde - prioritne vnímam spojenie so Zvolenom.

3. Verejnosti ste známy predovšetkým ako ten, čo upozorňoval na nehospodárne nakladanie so štátnym majetkom. Od primátora sa však vyžaduje aj predchádzajúca manažérska skúsenosť. Vo Vašom životopise som však žiadnu nenašiel. Máte za sebou nejakú funkciu, ktorá by spĺňala kritériá práce manažéra?

Ako vedúci odboru práce s verejnosťou na generálnom riaditeľstve s.p. LESY SR som manažoval celoštátne komunikačné projekty (Lesnícke dni 2007, 2008,2009, Európsky týždeň lesov 2008, projekt lesnej pedagogiky, atď.), na ktorých sa v celoslovenskom meradle podieľali stovky ľudí.
...
A na vojne som bol veliteľ čaty :)

---

Poznámka: Ďakujem všetkým kandidátom za ich odpovede. Rešpektujem, že som si o kandidátoch mohol viac zistiť. Ale som iba bloger, nie profesionálny reportér:) Informovanosti o mestských poslancov môže zlepšiť konkrétnejšie spravodajstvo v médiách. Aby sa o poslancoch nehovorilo len kolektívne ale aj kto čo kedy urobil. (V novinách píšu len "poslanci schválili, poslanci neschválili...") Lepšia informovanosť by mohla byť prvá úloha pre nového primátora.

Neviem, či mám ten dojem iba ja, ale myslím si, že v Banskej Bystrici máme konečne hneď niekoľko dobrých kandidátov. Snáď tieto odpovede pomôžu aj druhým pri výbere svojho kandidáta. Lebo o tom, či treba prísť na voľby vyjadriť svoj názor, netreba ani pochybovať.

Tomáš Teicher

Tomáš Teicher

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Aktivista, člen Komisie mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici pre modernú samosprávu (komisia sa zmariava na oblasť IT a transparentnosť) Zoznam autorových rubrík:  FikciaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu